Prospěšnost a účinky slunce

Máte rádi sluníčko a pohyb na čerstvém vzduchu? Většina z Vás jistě odpoví ano. Slunce je pro nás jakýmsi dobíječem životní energie. Na druhou stranu nám může i ublížit a proto je potřeba najít zdravou míru pobytu na slunci.

Po celém dni venku na zahradě nebo v přírodě za nádherného slunečného dne se často cítíme neskutečně nabití energií. Slunce a jeho záření má bezpochyby příznivý efekt na fyzické a psychické zdraví člověka i jiných živých tvorů a samozřejmě také na vitalitu rostlin. Nic se ale nemá přehánět – pokud je slunce příliš, může se nám z něj udělat až zle (úpal, úžeh), anebo si spálíme pokožku. Jak se chovat na sluníčku a jak se naučit využívat jeho příznivé účinky, aniž bychom se přitom vystavovali riziku poškození pokožky?

Sluneční lázně a terapie světlem

Pokud jste někdy strávili celý den na pěším nebo cyklistickém výletě krajinou za krásného slunečného dne, vzpomínáte si, jak jste byli po návratu domů nabití energií a pozitivními dojmy a myšlenkami? O tom, že slunce má na člověka příznivé účinky, nelze pochybovat – věděli to již starověcí učenci a víme to i my dnes – ostatně staré přísloví, které je rozšířeno snad po celé Evropě i mimo ni, říká“ Kam nechodí slunce, tam chodí lékař“. I proto byly již ve starověkém Římě zakládány** sluneční lázně** a podobné lázně známe i ze století 20.

Také v některých domovech důchodců nebo v různých léčebných a terapeutických zařízeních se využívá** terapie světlem** – za krátkých podzimních dnů, kdy se doba slunečního svitu zkracuje a navíc je častěji zataženo, se klienti nebo pacienti vystavují speciálním lampám s tzv. „horským sluníčkem“, díky čemuž se výrazně lepší jejich nálada a zvyšuje se pocit energie.

Dobrá nálada, vitalita, zdraví a vitamin D

Sluneční svit působí na člověka celou řadou vědecky podložených účinků. Díky dostatku pobytu na slunci a v přírodě celkově roste vitalita člověka, lépe se dýchá, zlepšuje se nálada, odcházejí bolesti kloubů, mizí kožní problémy a akné a rovněž se výrazně zvyšuje množství vitamínu D v našem těle.

A k čemu je onen tak často zmiňovaný vitamín D vlastně dobrý? Divili by jste se, za kolik procesů v našem těle je vitamín D zodpovědný. Mezi účinky slunečního záření, potažmo vitamínu D, patří kromě již výše zmíněných především prevence proti chorobám jako jsou hypertenze, arteoskleróza, Alzeheimerova choroba, roztroušená skleróza, artritida, cukrovka II. typu nebo deprese. Dále vitamín D pomáhá naše tělo přirozeně detoxikovat, čili zbavovat nashromážděných toxických produktů metabolismu, vstřebávat vápník z potravy, posilovat imunitní systém i trávicí funkce.

Pobyt na slunci také pomáhá vytvářet pro tělo klíčové hormony jakými jsou melatonin a kortisol, které kromě jiného zodpovídají za bio cyklus našeho dne. Důkazem toho je, že biologické hodiny vnímají i nevidomí lidé, kteří slunce nevidí, zatímco osoby, kterým byl při vědeckých pokusech po několik dnů až týdnů zcela znemožněn pobyt na slunci, se přestávaly řídit dle biologických hodin.

Jak přirozenou cestou získat vitamín D?

A jak vitamín D získat? Kromě již zmiňovaného slunečního záření, jež je pro člověka tou nejpřirozenější a nejvhodnější formou tvorby vitamínu D v těle, lze čerpat Vitamín D také jídlem. Přijímat dostatek vitamínu D výhradně potravou však není vůbec snadné a ani se to nedoporučuje, protože většina potravin jej neobsahuje – výjimkou jsou tučné mléčné výrobky, rybí tuk, vejce (pouze žloutek) a játra.

Tento fakt je výhodou pro severské národy, kde slunce obecně svítí málo a zvláště dny na přelomu roku jsou na severu tak krátké, že se lidé za celý den nedostanou na slunce ani na jedinou minutu. Dobu, kdy je slunce na obloze, stráví seveřané v práci nebo ve škole – vlivem toho nevystaví svou pokožku slunci (kromě víkendů a svátků) někdy i po několik měsíců! Obyvatelé severu však přirozeně inklinují ke konzumaci velkého množství ryb, masa a vnitřností, vajec a mléčných výrobků, jež jim dodávají dostatek kalorií, které potřebují vzhledem k drsným klimatickým podmínkám. Díky tomu, aniž by o tom většina z nich věděla, si přirozenou formou vynahrazují malé množství slunečního záření během podzimu a zimy zvýšenou konzumací vitamínu D v potravinách.

V České republice žijeme v mírnějším podnebném pásmu než seveřané a přesto i my za chladné poloviny roku přirozeně pociťujeme zvýšenou touhu po živočišných potravinách. Naštěstí zimní dny jsou u nás přeci jen delší než na severu, takže dokážeme získat většinu potřebného množství vitamínu D díky pobytu na slunci i během podzimu a zimy, nemluvě o létě, kdy se přes den musíme před příliš žhavými slunečními paprsky naopak spíše chránit.

Opalovací krémy a Beta Karoten

A jak se na slunci chovat, abychom z něj měli jen užitek a neohrožovali přitom své zdraví nadmírou opalování? Jednou z možností je využívat** opalovací krém**. Pokud však nechcete své tělo ochudit o vitamín D, na opalovací krémy raději zapomeňte. Jejich použití Vás sice ochrání před spálením pokožky, ale na druhou stranu se produkce vitamínu D v těle sníží o 95 procent i více. Namísto toho je vhodnějším řešením vyhnout se opalování a dlouhému pobytu na slunci v době, kdy jsou jeho paprsky nejsilnější, což v letním období znamená přibližně mezi 10 až 16 hodinou nebo pro osoby s obzvláště citlivou a světlou pletí mezi 9 až 17 hodinou. Popřípadě je možné použít jiný způsob ochrany proti slunci, jako široký slaměný klobouk (ten ochrání před spálením obličej, uši a šíji) a také mít zakrytá ramena. Zabráníte tím spálení pokožky a zároveň nebudete muset používat opalovací krémy, které kromě blokace tvorby vitaminu D obsahují i mnohé chemické látky s nepříznivými vedlejšími účinky.

Dále se doporučuje konzumace potravin s přirozeně vysokým obsahem Beta Karotenu, kterými jsou červené a žluté ovoce a zelenina (například mrkev, karotka, meruňky, papája, mango, nektarinky, broskve, jahody aj.) a kromě toho i špenát, brokolice, hrách, kapusta nebo řeřicha. Beta Karoten se vyskytuje i v živočišných potravinách a opět se jedná o tytéž, které se mohou zároveň pyšnit obsahem vitaminu D – jedná se tedy o vaječný žloutek a mléčný tuk, játra, rybí tuk a také maso lososa. Beta Karoten kromě jiného příznivě působí na odolnost pokožky vůči slunečnímu záření, takže se tak snadno nespálíte.

Beta Karoten můžete přijímat i ve formě vitamínových doplňků, avšak jejich použití je diskutabilní, neboť dle lékařů východních medicín mohou tyto umělé karotenové doplňky stravy narušovat systém karotenoidů v těle a dle studií západní medicíny navíc silně podporují vznik rakoviny u kuřáků.

Kolik času je třeba trávit na slunci pro dostatek vitamínu D?

Pokud jste nyní rozhodnuti pro to, že budete trávit venku spoustu hodin denně, abyste si Vaše tělo mohlo vytvořit dostatek vitaminu D, pak není důvod proč ne. Pobytu na čerstvém vzduchu a v přírodě se nic nevyrovná. Pakliže se Vám však někdy nepoštěstí být venku, anebo na to prostě nemáte čas, není třeba se trápit tím, že budete mít málo vitamínu D. Podle vědeckých studií postačí pouhých 20 minut denně vystavit slunci svůj obličej a paže na to, abyste měli vitamínu D dostačující množství. Vitamín D se přitom vytváří i tehdy, pokud je zataženo, takže rovněž dny, kdy se sluníčko schovává za mraky a Vy jste venku, jsou pro tvorbu vitamínu D stejně účinné. Vitamínem D vytvořeným díky pobytu venku se ale nemůžete předávkovat, takže samozřejmě vůbec nevadí, ba právě naopak je prospěšné, pokud doba strávená venku bude delší.

Čerpání sluneční energie – prány

Kromě vědecky prokázaných prospěšných účinků slunce však můžeme využít i těch, o kterých se více dovíte z učení alternativních medicín, například z Ájurvédy. Podle východního pojetí můžeme ze slunce čerpat** životní energii**, která má v různých jazycích různé názvy – v hindštině je to „prána“, dále na východ pak například „čchi“, „ki“ nebo „qi“ aj.

Nejvíce prány se v krajině vyskytuje za úsvitu nebo naopak při soumraku, kdy se na obloze postupně objevují všechny barvy spektra. Východní medicíny proto doporučují pobývat venku každé ráno i večer a vystavovat práně co největší plochu holé kůže. Můžete přitom meditovat, cvičit jógu nebo tai-čchi případně se jen tak procházet či pozorovat oblohu a krajinu. Zhmotnělou pránu můžete získat i konzumací syrové rostlinné stravy, která vyrostla na sluníčku.

Kromě toho lze s životní energií pracovat v kterékoliv denní nebo noční době také za pomocí dýchání – dech je dle východního pojetí jedním z nejmocnějších nástrojů na cestě za zdravím i za mentálním a duchovním růstem – proto je klíčové naučit se správně dýchat, k čemuž Vám může dopomoci vhodná literatura.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id6548 (magazinesoterika.cz#100)


Přidat komentář